sobota 5. července 2014

Mrkvový koláč bez výčitek

Zdravím všechny :)
Nedávno jsem si v jednom bio obchůdku koupila domácí bio mrkvový dort a tak neuvěřitelně mě nadchl, že jsem se rozhodla podobný upéct. Ale když vygůglíte mrkvový dort, tak vám povětšinou vypadnou klasické recepty plné těch bílých jedů - rafinovaný cukr, bílá mouka a klasický tuk. V podstatě nic zdravého ani dietního. Podařilo se mi ale recept modifikovat v rámci pravidel mojí diety (ze zdravotních důvodů) a myslím si, že tím rozhodně potěším všechny, kdo se snaží dodržovat healthy lifestyle ! Jdeme na to :)
Takto může vypadat výsledek. Foto bohužel není v celku. Než jsem došla pro telefon a zpátky, tak se mi na to všichni slítli a kus snědli :) Vůně při pečení byla totiž omamná :)



Princip je jednoduchý, všechny ,,špatné,, suroviny jsem nahradila těmi ,,správnými,,.
Na menší koláč (jako mám na obrázku) budete potřebovat následující přísady. Samozřejmě pokud chcete větší koláč do větší formy, jednoduše recept zdvojnásobte.
1 vejce, kdo musí vynechat i žloutek, tak 2 bílky
60g tekutého medu - med nahrazuje bílý cukr, můžete přidat i jiný cukr, pokud vám nevadí, případně umělé sladidlo. K cukru vám ještě řeknu jen to, že v tuto chvíli si můžete koláč udělat tak sladký, jak chcete, méně cukru je méně kalorií a více mrkvové chuti, ale je méně sladký. Záleží na vás, můžete dát víc, pokud chcete sladší.
2 polévkové lžíce bio kokosového oleje - rozehřát, ale počkat, až trochu vychladne, než ho smícháte s vejcem. Opět si dejte tuk dle svého uvážení, třeba i olivový olej nebo jiný, co vám chutná. Stačí takto malé množství, jelikož budeme přidávat mrkev a jablko.
Tyto 3 věci pořádně promíchejte metličkou, dokud nebude směs hezky světlá a krémová.
Dále přidejte 200g jemně strouhané mrkve a jedno menší jemně strouhané jablko. Koláč bude hodně mokrý, což já mám velice ráda (připomíná mi konzistencí brownies :), takže kdo se chce zbavit tolika vlhkosti, doporučuji vymačkat šťávu předtím, než to přidáte do směsi.
Pak přidáte 130g mouky. Opět záleží na vás, jakou si přidáte. Každá mouka má trochu jiné vlastnosti, ale aby byl koláč zdravější, zkuste celozrnné nebo velice jemné ovesné vločky a podobně. Komu nevadí, tak klasickou bílou mouku.
Následuje kypřící prášek do pečiva, 1 lžíce skořice - opět si dejte skořice dle chuti.
Šťáva z půlky citrónu, citrónová kúra, vanilkový extrakt - 1 čajová lžička.
A nakonec přísady dle chuti - hrozinky sultánky, oříšky (doporučuji vlašské), brusinky, datle, atd. Pokud chcete méně kalorií, tak nepřidávejte nic ;)
Směs dejte do formy a do trouby péct na 180 stupňů. Co se týče času, každému to peče jinak a každý bude mít jinak veliký koláč, takže doporučuji koláč jednoduše kontrolovat. Čas se bude pohybovat kolem cca 35-45 minut.
Po vyndání nechat vychladnou alespoň hodinu a teď ke zdobení. Pro dietáře asi žádné zdobení, ať si nepřidáte další kalorie, jinak je několik možností :) Můžete zkusit rozehřát nějakou kvalitní tmavou bio čokoládu a tím celý koláč potřít, nebo zkusit krém z netučného krémového sýra či jednoduchou cukrovou polevu.
Krém ze sýra je následovný : Gervais light, případně jiný light dle vašeho výběru opět s medem případně jiným sladidlem, citrónovou šťávou a trochu vanilkového extraktu. Vše pořádně smíchejte metličkou, aby vznikl pevnější krém. Pak můžete koláč posypat čokoládou, ořechy, kokosem....
Cukrová poleva se dělá klasicky z cukru a šťávy z citronu a opět můžete posypat třeba plátky mandlí.
Je to jednoduché, voňavé a moc dobré. Samozřejmě to chutná trochu jinak, jak klasický poctivý kus dortu, ale takto nemusíte mít výčitky. Tuk v podstatě žádný a navíc jen kokosový a ten je hodně zdravý, mouka celozrnná, místo cukru med a jinak fůra mrkve a jablíčko :)
Pro nadšence a experimentátory, viděla jsem i nějaký recept, kde nepoužili mouku vůbec a koláč byl v podstatě hlavně jen z mrkve. Proč to nezkusit ? :)

3 komentáře:

  1. Vypadá skvěle! Hned bych si dala :)

    OdpovědětVymazat
  2. Recept super, akorát umělé sladidlo a healthy lifestyle teda nejdou dohromady :)

    OdpovědětVymazat
  3. Určite vyskúšam, už dlhšiu dobu sa chystám na mrkvový koláč :)

    Pozývam Ťa ku mne na blog , kde práve prebieha GA o pekné ceny- kozmetika+šperk:)

    http://petra-justbeauty.blogspot.sk/2014/08/giveaway-nr2.html

    OdpovědětVymazat